Chokladbakelse

Nu är det "bara" två prov kvar, av fem. Så nu blir det en lugn helg utan alltför mycket (läs inget) plugg. Imorgon efter skolan ska jag ta mig in till stan, har till och med skaffat sällskap till efter fyra. Då slutar Hanna och sen tar vi bussen hem. Denna gång ska jag ta rätt! Hon kan det här med busstidtabeller hon. Sen ska jag förhoppningsvis äta middag hos henne och spendera natten där. Kanske blir lite bakning, eller vad tror du Hanna?! ;) Nu ska ni få njuta av detta underbara recept som ni måste prova. Ljuvligt!



Jag gjorde dubbel sats och använde hälften ljus och hälften mörk choklad så att det inte blir för mycket chokladsmak (de yngre i familjen gillar inte detta) men samtidigt inte för lite (de äldre i familjen gillar inte detta). Om du känner för det så går det att ta någon smaksatt choklad, varför inte vinter chokladen Marabou har kommit ut med i begränsad upplaga (som jag fortfarande inte smakat). Några droppar pepparmint skulle nog inte heller skada.

Chokladbakelse

½dl malen mandel (eller hackad)
200gr mörk choklad (eller din favorit)
100gr smör
2 ägggulor
2 ägg
1½dl socker
florsocker till garnering

Smörj 6 ugnssäkre formar. Strö dem med lite mandel.
Bryt chokladen i bitar och smält över vattenbad tillsammans med smöret, låt svalna något. Vispa äggulor, ägg och socker till en porös smet.      Vänd ner chokladblandningen och resten av mandeln. Blanda väl, fördela därefter i portionsformarna och grädda i 225grader i 9min. När de svalnat pudrar du över florsocker. Servera med grädde eller som det är.
Kommentarer
Postat av: FLOOSAN-LIVET SOM MAMMA

åh va gott

2009-11-12 @ 21:03:49
URL: http://floosan.blogg.se/
Postat av: FLOOSAN-LIVET SOM MAMMA

ja det måste jag göra, tack för tipset

2009-11-13 @ 20:13:47
URL: http://floosan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0