Chokladbullar

Vi hade två jäst(er?) som gick ut idag och jag som inte har några läxor i veckan förutom en ynka pytteliten som knappt räknas (lycklig!!) så jag var inte sen att göra om de till goda bullar och gifflar! Här kommer mitt bästa bullrecept! Kunde verkligen inte somna igår så jag har varit som en zombie hela dagen. Fast det har hela klassen egentligen varit, så det gör inte så mycket ;) Har även fått tillbaka tre prov idag, gode nöjd.. Engagerade hela familjen i bullbaket och vi har just fikat! Känner att det blev lite random ordning på texten, men det fixar ni nog. Här får ni i alla fall receptet.

Bullar

50gr jäst
150gr smör
5dl mjölk
½tsk salt
1-1½dl socker
1½tsk nystötta kardemummakärnor
1 ägg
ca 1½ liter vetemjöl

1 ägg till pensling
pärlsocker och hackad sötmandel till garnering

Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37grader. Häll lite av degspadet över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt resten av degspadet, saltet, sockret, kardemumman, ägget och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig tills den släpper degbunkens kanter. Strö över lite mjöl,täck den med en bakduk. Låt den jäsatill dubbelstorlek, beräkna 30-40minuter.
Arbeta samman degen några miuter i bunken. Stjälp upp på mjölat bakbord. Knåda i ytterligare mjöl. Degen är färdigknådad när den släpper bakbordet och händerna. Dela degen mitt itu, kavla ut varje del på lätt mjölat bakbord. Fördela fyllningen, forma till den form du vill. Låt bullarna  jäsa under bakduk till dubbel storlek, 20-30min. Pensla dom med uppvisat ägg, strö på pärlsocker, mandel eller vad du nu har. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250grader 8-10min. Njut!

Giffelreceptet kommer imorgon,mest troligt ska på teater med skolan och kommer hem halv fem och ska vara på min teater halv sju(?). Men ni ser väl!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0