Glace au four a la moi.

Bilden är inte min, det är arla som står för den. Min tog nämligen slut så fort, jag hann knappt blinka, och därmed inget fotografi. Den jag gjorde var även den hjärtformad så den såg ut så här, nästan i alla fall.
Jag gjorde glassen själv, men det går lika bra att använda färdigköpt, no probemas på den punkten.
Riktigt god fransk efterrätt, i vanliga fall används sockerkaksbotten men jag tyckte det var lite roligare med choklad så det fick bli så. Den blir väldigt mastig, så man ska helst ha flera gäster. Vi var abra fyra och det blev en heeel del kvar, minst sagt.


Glace au four a la Amanda


Maräng:
3-4 äggvitor
1½-2dl socker
1 påse mandelspån


Fyllning:
1½ - 2l glass
1 frp hallon


Botten:
110 g smör
2 1/4 dl socker
1 msk sirap
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
hasselnötter
smör + ströbröd till formen


Sätt ugnen på 175°C. Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen. Blanda vetemjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Hacka nötterna grovt. Tillsätt mjölblandningen och nöttern i smeten. Bre ut smeten i en smord, bröad springform, ca 24 cm i diameter. Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna.
Vispa äggvitorna riktigt hårda, gärna med elvisp. Tillsätt sockret och fortsätt vispa till en blank, tjock marängsmet.
Sätt den avsvalnade chokladbotten på en ungssäker form och fördela hallon samt glass på den. Bred marängsmeten på och runt om så att all glass täcks. Strö över mandelspånen. Grädda mitt i ugnen i 2-3 minuter tills marängen börjar få fin färg

Kommentarer
Postat av: Jenny, Matlust

Vilken söt blogg du har! =)

2010-05-03 @ 23:09:25
URL: http://matlust.bloggproffs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0