Det vankas kalas...

Bror min fyllde fjortis idag och det firades så klar! Vi (läs jag) ;) bjöd på hela åtta sorter, trots de få gästerna.. Men äre kalas så är det. Tänkte dela med mig, men tror jag börjar med lite julgodis. Inte det juligaste, med tanke på att julen är över för denna gång.


Denna mandelmassa är den jag använt mig av hela julen, väldigt god! Om man kör mandeln i en mixer har den en tendens att bli ganska stor i alla fall. Så om man vill ha fin mandelmassa maler man den i en kvarn.

Mandelmassa    ca 500 g

200 g sötmandel
2 1/4 dl strösocker
2-4 tsk kallt vatten.

Skålla och skala mandeln. Mal mandlarna till ett fint pulver i hushållsmixern (eller i en kvarn). Tillsätt strösocker och mixa länge (5-7 minuter) tills det blir en slät och varm massa. tillsätt vatten om det blir torrt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0