Gifflar m. fyllning

Hade fullt upp igår så receptet kommer först nu, bättre sent än aldrig. Har inte hänt mycket idag, städat lite, hjälp syster min med läxan och varit i skolan.. Annars har det varit gode lugnt. Gjorde nyss lite chokladbollar till kvällens grey's anatomy!


Dom blev väldigt små denna gång men då kan man prova flera smaker! Lillasyster har gjort dom, duktig som hon är.

Gifflar m. fyllning

25gr jäst
100gr smör
1dl grädde eller mjölk
1½msk socker
2krm salt
ca 5dl vetemjöl

fyllning
fast röd sylt, gelé eller någonting annat gott.

pensling
1ägg
pärlsockeroch mandelspån

Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret, tillsätt grädden eller mjölken och låt degspadet bli fingervarmt, 37grader.  Häll det över jästen och rör tills den är upplöst. blanda i sockret, saltet och det mesta av mjölet.
Arbeta degen blank och smidig. Strö över ett tunt lager mjöl. Låt degen jäsa övertäckt, ca 40min. Knåda i resten av mjölet på bakbordet. Dela degen i två delar. Kavla ut dem till runda kakor, skär eller sporra ut varje kaka i 6-8 snibbar. Fördela fyllningen på snibbarna rulla ihop dem från den breda sidan mot spetsen. Lägg gifflarna på plåtar och låt dem jäsa under bakduk 30-40min. Pensla dem medägg strö på lite pärlsocker och/eller mandelspån. Grädda mitt i ugnen på 250grader 5-7min.
Kommentarer
Postat av: Julia från Skååååååååååååne

När jag kommer till dig så måste vi baka:D haha;)<3

2009-11-18 @ 21:59:49
Postat av: Julia från Skååååne

Mums! Vi kan väl baka när jag komemr till dig?(A);P<3

2009-11-18 @ 22:01:22
Postat av: Amanda

Sjäääääälvklrt raring :D

2009-11-20 @ 16:22:05
URL: http://littlemissbaking.blogg.se/
Postat av: Roshanna

Åh vad gott det ser ut:D nu blev jag ju sugen.. :P är det kanelgifflar?

2009-11-22 @ 14:15:40
URL: http://elsssrosss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0