Skönheten sitter i betraktarens öga.

Nu så kommer recepten, som ni väntat va? Suttit fast vid datorn och väntat och väntat, visst är det så? Förstod det men vet ni vad? Jag har gjort annat. Men nu slipper ni vänta för här får ni det första och enligt mig godaste!


Det ser inte mycket ut för världen men dem är herregud goda, kan jag lova! Det räcker till två cheesecakes så om du bara vill göra en, minskar du ingredienserna. Jag och syster var sugna på något nytt så hon gjorde jordgubbs och jag längtar så rackarns till julen så den är min. Hade inte mycket fantasi idag känner jag så därför är den inte så fin men men insidan som räknas, right?

Cheesecaka, grunrecept 2st

3dl grädde
1tsk vaniljsocker
3 ägg
2dl socker
1 liten philadelphiaost
massor digestivekex
lite smör

Vispa ihop grädde och vaniljsocker, låt stå. Dela upp äggen i gula och vita rör därefter ihop äggulorna, sockret och philadelphiaosten. Vispa äggvitorna hårt. Vänd ihop allting. Smält lite smör och blanda det med digestivekex som du har krossat. Täck botten av formen med kex och häll i smeten, frys tills den är genomfrusen. Ta upp ca 15min innan servering. Dekorera, njut!

Jul cheesecake

1 sats grundrecept
1 apelsin, saft och skal
2 tsk julkryddor (kanel, kardemumma,kryddpeppar, ingefära mm.)
pepparkakor (istället för digestivekex)

Gör som i grunreceptet men blanda även ner skal och saft från apelsinen samt kryddorna. Byt ut kexen mot pepparkakor!

(Vi hade en klar smakblandning men det går nog bra med detta också!)

Jordgubbs cheesecake

1 sats grunrecept
2dl jordgubbsflorsocker
torkade hordgubbar efter smak.

Gör som grundreceptet men lägg till florsockret och jordgubbarna.

Julcheesecaken är otroligt god och min absoluta favortit, den får fem av fem stjärnor. Och nu när det är exakt en månad till julafton och inte roligast väder behöver vi lite julkänsla så vad passar bättre än den? Har förresten gjort en julkategori som förhoppningsvis fylls på allt eftersom.

Kommentarer
Postat av: Maria

Tack för receptet! Julcheesecaken var supergod.

2009-11-25 @ 22:52:15
Postat av: Amanda

Vad bra att du tyckte det :)

2009-11-26 @ 16:02:34
URL: http://littlemissbaking.blogg.se/
Postat av: Matilda

Julcheesecaken var ssssssååååååååååååååååååååå goooooooooooooooooooood!!!!

2009-11-26 @ 16:42:16
Postat av: Amanda

hahaha det låter braaaaaaaaaaaaaa! ;)

2009-11-28 @ 16:04:21
URL: http://littlemissbaking.blogg.se/
Postat av: Roshanna

Den vill jag prova!:D

2009-11-29 @ 17:05:24
URL: http://elsssrosss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0