Vaniljglass!

Känner mig oerhört trött idag, fast vem skulle inte göra det efter att ha suttit tre timmar och skrivit, konstant.. Hade nationellaprov idag.. Tror det blir tvn för min del efter att jag skrivit ett utav recepten som jag lovat och visat er min konfrimatonspresent.. Förresten minns ni filmen jag skrev om här? I alla fall så har jag börjat läsa boken nu, riktigt bra om vi säger så!

Som ni nog gissat var det denna present som jag pratat om, bjuder på ett glassrecept här nedan, riktigt smarrigt ska jag lova er. Tar mig nog en skål och sätter på en film, inte helt fel en torsdagskväll som denna.

Denna gången blev det bara vanlig vaniljglass, men vem klagar på det?! Serverade det med egna maränger och enkel chokladsås. Mums säger jag bara!

Vaniljglass

2 äggulor
125 g strösocker
5 g vaniljsocker
4 dl helmjölk (eller annan, smaken är som baken...)
1,5 dl vispgrädde
5 g majsmjöl

Häll äggulorna, strösockret, vaniljsockret och majsmjölet i en skål. Vispa tills äggulorna är nästan vita. Värm försiktigt mjölken och tillsätt lite i taget till äggblandningen, samtidigt som du vispar. När ingredienserna är ordentligt blandade häller du över blandningen i kastrullen. Värm blandningen på medelvärme i 1-2 minuter. Se till så att det inte börjar koka. Om blandningen koagulerar vispar du den i en halv minut. Låt blandningen svalna till kylskåpstemperatur. Vänd sen ner grädden i blandningen. Slå på glassmaskinen och häll i blandningen.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0